scorpions

Rabu, 03 Maret 2010

Max Havelaar










Max Havelaar and the Corruption of the Cultural Heritage Authority

IN the middle of the sea, when the weather is good, a little dogjumped from the arms of a young lady who was sailing. Thenyonyapun scream. The crew was noisy. Not so with medium-boned man, who looked quite sturdy body, and a mustache. She,her husband's mistress, without ba or rather, helping plunge the dog. That's the piece of scenes in the movie Max Havelaar, the Indonesia-Netherlands joint production.



A film titled novel Max Havelaar, too, a work of literature throughout the ages, said the ad film. Max Havelaar is a readable novel.Published in 1860, in a short time has been translated into variouslanguages​​. This book is supposedly always dikantungi by youngDutch who came to Indonesia in colonial times. But in Indonesiajust over a hundred years later, precisely 1972, appeared the translation by our literary critics, HB Jassin.


Not surprisingly, the name Max Havelaar is then considered to beidentical with or Douwes Dekker Multatuli - is the name that hasmeaning. At the heart of educated people of Indonesia, especiallythe early generation of the 20th century, he was the paragon: awarrior defender of the oppressed. According to H. B. Jassin, thisbook as one source of inspiration by the pioneer of Indonesia's independence, including Soekarno, Moh. Yamin, and HusniThamrin. Indeed, in high school reading books in the Dutch period,speech Havelaar in Lebak listed. A speech that promised defenseof the oppressed, "Again I ask gentlemen think of me as a friend,who will assist where gentlemen can, especially where injusticemust be eradicated."


Multatuli (Multatuli - from the Latin word meaning: I'm Suffering)was born in Amsterdam in 1820, died at Nieder-Ingelheim,Germany, in 1887. From the age of 18 he became the Dutch East Indies government employees. Inhumane treatment of people of the colony raises ire in him. He took the attitude of the people whodefend the exploited by coffee planters who conspired withindigenous regents protected by Dutch resident ... After bravelydefend the oppressed people in his district by launching a struggleagainst injustice for 20 years to no avail, he left Indonesia ... In early1858 he arrived in the Belgian capital, Brussels. Living in an atticroom inn called "In de Kleine Prins", Rue de la Fourche number 52.In a small room that was born who later became famous creation,called Max Havelaar of de Koffieveilingen der NederlandseHandelsmaatschappi









Carriage Trade Coffee Dutch Auction




In more of an autobiographical novel, with its hard Multatulicriticized the Dutch government that let the force of an arbitraryaction, which he himself as a witness-eye. At the inn Multatuli suffercold, often, to work on his novel he went down into the living roomwhich is also a cabaret that. As in other places later, during theBrussels he was often in debt and loans. Nevertheless, he wasable to give birth in squalor besanya works such as "MaxHavelaar" that, in addition to "Minnebrieven" (love letters), "The Dialogues of Japan", "Ideas", in 7 volumes (1862-1877) and forth


An interesting and then become a kind of folklore in Java is onechapter of this novel. That is the story of SaTdjah and Adina. They are children of farmers, who have to suffer because of the buffalotaken Demat Wirakusuma. In fact, that's what has saved the buffalofrom terkaman SaTdjah tiger. Unable to bear living in Lebak,especially after Adina unknown rimbanya, SaTdjah fled toLampung, Lampung people joined the fight against invaders, andeventually die at the end of a bayonet.SaTdjah and Adina


I do not know where I will die I see the ocean on the south coastwhen it comes to there with my dad, for making salt;
If I die in the middle of the ocean, and my body thrown into thewater, scrambling Sharks come; Swim around my body, andasked: "Who among us would gulp down the body that far down in the water?"-I will not hear it.
I do not know where I will die I saw the burning house of Mr Ansu,burned himself because he had dark eyes;



If I die in a house on fire, glowing pieces of wood fell on my body;And outside the house screaming people threw water fireextinguisher;-I will not hear it.
I do not know where I'm dead I saw a small Unah The fall from a coconut tree, coconut picking time for his mother; When I fell from a coconut tree, my dead body lying at his feet, in the bushes, such asSi Unah;
So my mom did not cry, because he's gone. Other Tapiorangwould exclaim: "See SaTdjah there!"I would not hear it.
I do not know where I'm dead I saw the body of Mr. Lisu, who diedbecause his parents, because his hair was white;



If I die an old, white haired, wailing women around my body, Andthey will cry out loud, like the women weeping for dead pack Lisu,and also his grandchildren would cry, so loud;-I will not hear it.
I do not know where I'm dead. I saw many people die in Badoer.They are shrouded, and buried in the ground; If I die in Badoer, andI planted outside the village, toward the east in the foothills of thehigh grass;

Then you will pass by there, the edge of the sheath gently swish of grass, ... ....
I will hear it ..
(Max Havelaar, Multatuli)

Attitudes and actions as well as creativity with which concreteenough to prove that Multatuli was a great humanist writer as well.As human beings, like all humans, of course, he has weaknesses.While people blamed weakness, especially in terms of finance andwomen. But the sane-minded people would have been hypocriticaland not good at distinguishing things and put in place decent.


In 2008, we only commemorate 100 years of National Awakeningwith the show goes wild at Istora Bung Karno. In 2009, we reallyneed to celebrate 150 years of writing a novel Max Havelaar byMultatuli (the pen name of Eduard Douwes Dekker) in a small townin Belgium in 1859. The novel was killed colonialism, saidPramoedya Ananta Toer. However, postcolonial justice regimewas still suffering from "hiatus justice" from its predecessor 150years ago.
SaTdjah and Adina is a resident of Lebak regency, Banten.Pritchard also Mulyasari population of Banten Province. Both areundergoing a "hiatus" between the sense of justice and fairnessregime "official". So, no exaggeration when we say, people likePritchard and Minah is SaTdjah and Adina post-colonial.



Stories of Corruption Cultural Heritage
The word "corruption" does not even once used in a novel MaxHavelaar of de Koffieveillingen der NederlandscheHandelmaatschappij or Carriage Trade Coffee Dutch Auctionessay Multatuli, Eduard Douwes Dekker, aka who has writtennearly a half century ago. But the book is the story of a corrupt ruler,either white or brown skin.


Through the work of Willem Frederik Harmans, author Multatuli theFull Teka Teki (original title De raadselachtige Multatuli) with HBYassin translator Indonesian edition, which also translates into Max Havelaar in the Indonesian language, we get an explanation about the background of the events that became the base of the declineof this masterpiece . From the documentation material, it is knownwhat the background behind the conflict between the resident assistant Douwes Dekker with party boss, resident of Brest vanKempen and van Twist Daymaer governor general.

Max Havelaar has become part of world literature, basicallyDouwes Dekker core to the lawsuit against the State Regent ofLebak Karta Natalie is accused of blackmail and oppress the people. Conflicts which later resulted Douwes Dekker stop being aresident assistant. In the Max Havelaar events depicted althoughsomewhat one-sided and subjective views of the author's angle,giving rise to the impression this work a kind of writing defense.
Clearly there have been clashes and misinterpretation of thedifferent cultural values​​. Douwes Dekker Multatuli or with 19th century ideas that uphold its responsibility and human freedom inEurope, dealing with the response feudal rights and customs of indigenous communities that have been countless centuries oldroots in the area of ​​Lebak.
Parallel to the Indonesian

Now Multatuli Max Havelaar with his success opened the eyes of the politicians in the Netherlands at the time of the depravity thatoccurred in the colonies, a result, since the publication of MaxHavelaar in 1860 the Dutch government started efforts to bringprosperity to the lives of the people of Indonesia, although at the time It still happens a military expedition to conquer Aceh, Bali, andLombok.
Indeed political novel Max Havelaar has been spearheading the eradication of corruption in the Dutch East Indies at that time orabout one and a half centuries before Indonesia became anindependent state and nation.
This book is also a later sparked the Dutch colonial political change, including through political favor (ethische politiek) in the East Indies, which ends later manifest more attention to the thingsthat concerned with education and health to the natives of the archipelago.


Ethical policy is then fruitful boomerang for the occupiers, becauseof it ignited awareness of the earth's son to move to determine the fate of ourselves more than a century later managed to proclaimitself as the nation of Indonesia.

Concerning the above we adopted here, not just today is the birthday of Eduard Douwes Dekker, but we really stuck by the ironyof history: Why, if Indonesia which has now become anindependent state and nation and has even come into being for over 60 years , which among others thanks to the book MaxHavelaar berthesis and unwilling principal theme of corruption, it isnow increasingly radiant maharajalela corruption "in Indonesia?
Do not we realize that it is precisely in the nature of independencewith a democratic system of government we should also unwillingcorruption, as protested by Multatuli through the book MaxHavelaar, which included addressed to the King of Holland, WillemIII
Why our democratic system of government it will nourish as well asworship of corruption even as a "lifestyle" (way of life) that in factmost of it done by those who feel themselves in power and "has alicense to do corruption?" We see no parallelism between what happened in Indonesia is now in the era of the Dutch East Indies in the era of Multatuli.
"More invaders" rather than Dutch

The difference is, Multatuli (through his work Max Havelaar) maycomplain of the atrocities committed against millions of Dutch East Indies in the mid-19th century to King Willem III of the territory under its jurisdiction covers the East Indies. In Indonesia today, althoughwe have a set of democratic institutions and the supervision of acomplete, in carrying out the intention of combating corruption stillwe face the wall thickness. Because what is happening inIndonesia, corruption is in all lines of state enforcement.
Even more odd, if at times a half century ago due to a collisionbetween the European cultural values ​​with local values ​​andcustoms of our culture, at the beginning of the 21st century is nowin Indonesia it is not in a collision between the values​​. Why?
Because local values ​​and traditional has been eroded by the values ​​of the 21st century increasingly become hedonistic,materialistic, and farther away from the noble values ​​assummarized in the preamble of the 1945 Constitution whichprecede our devotion to God Almighty and perike-a just andcivilized humanity.
Maybe all of them eventually terpulang to ourselves both asindividuals and as a nation. Would we be willing and more"occupiers" rather than the Netherlands with his ethische politiekstill willing to provide education and welfare to the nation in jajah Orrather we would prefer to let the nation own more outstanding in solving problems between "sufficient food to own production orimport of rice? " While leaving the nearly absence of well-being because it is stillchaotic and not martinet wheels of government which was originallyrun in accordance with the agreement in the 1945 Constitution, including its Five Precepts?
If we are unable or prefer to close my eyes and did not answer this question with wisdom and caution, then we are no longer individualand a civilized nation and an independent who dare to prosperthemselves, but still more primitive than our ancestors a century and a half ago had been defended by Eduard Douwes Dekker withhis Max Havelaar. Why would eliminate colonialism, whenfeudalism still also blackmail the people? Multatuli, who died onFebruary 19, 1887, has called for those who are crushed by the sound of power, in the name of anything.


Max Havelaar 1976.part1
Max Havelaar 1976.part2
Max Havelaar 1976.part3
Max Havelaar 1976.part4
Max Havelaar 1976.part5
Max Havelaar 1976.part6
Max Havelaar 1976.part7
Max Havelaar 1976.part8
Max Havelaar 1976.part9
Max Havelaar 1976.part10
Max Havelaar 1976.part11

Tidak ada komentar: